Mire számíts életed első drónversenye előtt?


Ha van drónod, de még nem versenyeztél vele, viszont kipróbálnád, akkor ez az írás neked szól. A következő pár bekezdésben elmondjuk, mire készülj, mire számíts, illetve egyáltalán hogyan indulj neki egy ilyen versenynek.

Kezdjük az elején. Ha ezt olvasod, akkor valószínüleg már van egy drónod. Lehet, hogy kicsi, lehet, hogy nagyobb, és valószínüleg az FPV mint fogalom sem teljesen ismeretlen számodra. Az is lehet, hogy eddig freestlye-ra használtad a géped, de ha új vagy, akkor sem kell megijedni. Reméljük tagja vagy már a DRH – Társalgó nevezetű Facebook csoportnak, hiszen itt beszéljük meg a versenyek, gyakorlások eseményeit. Na de hol kell kezdeni az egészet?

Mindenképpen gyere ki egy versenyre, vagy egy verseny gyakorlására. Legalább kéthetente, de néha hetente is vannak közös gyakorlónapok, ahol közösen pályát építünk, versenyszabályoknak megfelelően időt mérünk, repülünk, megbeszéljük a tapasztalatokat. Egy ilyen találkozó akkor is hasznos, ha nem tervezel versenyezni, pusztán érdekel a téma. Gyakorlónapokon repülhetsz te is, megadjuk az időt és a lehetőséget a gyakorlásra, és hidd el, senki sem fog kinevetni, ha esetleg nem sikerül elsőre. Mi is ugyanitt kezdtük. A hivatalos versenyekre pedig nézőként tudsz jönni, amiknek a látogatása ingyenes. Ha érzed magadban az erőt, akkor regisztrálhatsz is a versenyre, ekkor hivatalosan is bekerülsz a rendszerbe, és repülhetsz te is a versenyen, ehhez azonban szükséges lesz hivatalos FAI liszenszet igényelned, illetve biztosítást is kötnöd kell.

A gyakorlónapokról annyit kell tudni, hogy itt nincsenek szigorú szabályok. Jöhetsz bármilyen géppel (tényleg bármilyennel), ha technikailag tudsz csoportban repülni másik 3 emberrel, akkor együtt repültök de ha egyedül szeretnél, akkor arra is van lehetőséged. Megtanítjuk az aktuális pályavezetést, kérheted, hogy figyeljük a gépedet, segítsük a technikádat, nézzünk szemüvegen át. Tippeket is fogsz kapni, hogy hogyan repülj. Nagyobb kameraszöggel esetleg, vagy lassabban, gyorsabban, az íveket megmutatjuk, még a gép szoftveres konfigurálásában is segítünk, ha szükséged van rá. Szóval mindig lehet tanulni a tapasztaltabb pilótáktól. Ezen kívül a gép fizikai építését is átvehetjük, megnézzük, hogy milyen géped van, hogyan lehet erősebbé, gyorsabbá, jobbá tenni (hiszen versenyzőnek készülsz, ez a cél). Mindenben segítünk. Ha nem tudod, megmutatjuk, hogyan és milyen módon lehet tisztább a kameraképed, hogyan tudod elérni azt, hogy ne zavard a többi pilótát repülés közben, megtanítunk pár alap trükköt – persze csak akkor, ha erre szükséged van. Ha úgy érzed, hogy erre nincs szükséged, vagy már tudsz mindent, készen állsz, és végig tudsz menni 3 kört a pályán (ami egyébként nem feltétel, de azért lássuk be, nem hátrány), akkor nyugodtan regisztrálj egy versenyre.

Ha kijöttél egy versenyre, akkor nagyon hasonló élményed lesz a gyakorlónapokhoz képest, de a verseny mivolta miatt lesz pár megkötés, ez a nézőket, minket, és úgy általában a sportot is védi. A pályát nem biztos, hogy együtt rakjuk össze. Gyakorlónapon kérheted, hogy tegyünk bele egy bizonyos elemet, mert azt szeretnéd gyakorolni, versenyen viszont gyakran a szervezők mondják meg a pályavezetést, és azt kell megrepülni, akár tetszik, akár nem. Itt már nem lesz lehetőséged egyedül repülni. Csoportokba leszel osztva, tehát 4-en egyszerre fogtok repülni. Emiatt fontos, hogy minőségi videóadód és antennáid legyenek. Itt már nem csak a saját videóképedet szeretnéd szépen látni, hanem a többieket sem szeretnéd zavarni a saját jeleddel. Ha esetleg mégis gond lenne, van rá esély, hogy futamonként utolsó körökben repülj, de az egyedül repülés itt sem garantált. A gépedre is lesz megkötés, jellemzően 5” gépekkel repülünk, azonban jöhetsz nyugodtan 3” vagy 4” géppel, de akkor valószínüleg erőhátrányban leszel. Érdemes ezt megbeszélni egy gyakorlónapon vagy verseny előtt, hogy mi a tuti, hogy a versenyen minden gördülékenyen menjen. A verseny alatt pár általános szabály van érvényben, a szervezők utasításait kell követned, akkor szállhatsz fel, amikor erre engedélyt kapsz, illetve ha szólnak, akkor kötelező leszállnod. Gépet áramforrás alá helyezni hasonlóan a gyakorlónapokhoz csak akkor teheted, ha engedélyt kapsz rá, hiszen egy véletlenül bedugott gép rengeteg problémát tud okozni az éppen levegőben lévő pilótáknál. Versenyen videóadó szempontból fix frekvenciákkal és teljesítménnyel repülünk, ami azt jelenti, hogy tudnod kell, hogyan kell beállítani azt a saját eszközödön.

Sajnos a versenyzés velejárója az, hogy a géped folyamatos amortizáción fog átesni. Minél jobban feszegeted a határaidat, annál jobban fogod törni a gépedet. Nekimész egy kapunak, vagy földbecsapódsz, ez velejárója a versenyzésnek, de ne add fel! A kezdeti időszak nehéz, de amint belejössz, számottevően le fog csökkenni a lezúzott alkatrészek száma. Ha esetleg eddig nem volt technikai tudás, akkor itt ki fog alakulni, mert szükséged lesz arra, hogy megjavítsd a gépedet, kicserélj alkatrészeket, beállíts dolgokat a szoftverben. Ezekben a témákban is segítünk. Ajánlunk szoftvert, alkatrészeket, beszerzési forrást, szerelési technikákat, tehát mindenben számíthatsz ránk.

Röviden tehát: várunk szívesen akár gyakorlónapokon, akár versenyeken, gyere és nézd meg, hogyan működik a rendszer élőben, próbáld ki magad, repülj, és mutasd meg nekünk, hogy te vagy az új feltörekvő tehetség!